En liten lathund för Google Arts & Culture utställningar

En liten lathund för Google Arts & Culture utställningar

Fler och fler kulturinstitutioner har de senaste åren anslutit sig till Google Arts & Culture för att tillgängliggöra sina digitala samlingar internationellt och skapa digitala utställningar med hjälp av Googles utställningsverktyg.

Även ideellt drivna organisationer kan använda detta utställningsverktyg såvida de blir godkända av Google. Då Google enbart tillåter större etablerade kulturinstitutioner att ha ett konto kan du, om du har en utställningsidé, även kontakta The Unstraight Museum som, om ni kommer överens om innehållet, kan fungera som galleri och utställningsplats.

För att underlätta för nya utställningsidéer och produktioner har nätverkets koordinator Azmara Nigusse skapat en exempelutställning efter en genomgång av Googles utställningsverktyg med Sara Dixon, intendent för digital förmedling på Statens historiska museer. En lathund har även skapats för att underlätta för den ovana att själv producera en kort digital utställning med Google Arts & Culture.

Exempelutställningen Seeking Company utgår ifrån en stadsvandring och uppsats skapade av museipedagogen Michaela Carlberg baserat på arkivmaterial från Hallwylska museet.

Googles hjälpresurs och tutorial: Kom igång ordentligt och få svar på alla frågor genom att titta på google arts & culture’s egna introduktionsvideo till att skapa utställningar (klicka på tutorial) och hitta steg för steg beskrivningar för alla delar av utställningsskapandet i deras lathund (klicka på hjälpresurs).

Nedanför hittar du förklaringar och tips till de viktigaste delarna av utställningsbygget när du använder Google Arts & Culture.

Kom ihåg:

Bilder viktigast. Samla hellre ihop fler bilder än längre texter.

Viktigt med metadata för synlighet. Se till att bildernas metadata (detaljinformation) är så utförlig som möjligt. Det gör att utställningen och de enskilda bilderna blir mer synliga i Google.

Börja smått och enkelt. Testa med att t ex börja med endast 5 bilder och 3 korta texter och bygg ut från det. Ju tidigare du börjar jobba med utställningen i Google desto lättare blir det att utforma och bygga ut den.

Förarbete:

  • Val av bilder (items)

Ett viktigt första steg är att utgå från väl valda bilder när du bygger upp din digitala utställning. Googles utställningsverktyg är väldigt visuellt baserad och gör sig bäst när du utgår från att visa istället för att berätta. Det finns självklart möjligheter att skapa en mer textbaserad utställning (se under Tips för Sections vs Panel).

Tänk på: Minsta mått för en bild och dess högupplösning. Se här för rekommenderad storlek på en bild. Metadatan ska vara så detaljerad som möjligt för varje bild, men Google kommer säga till direkt när du har tillräckligt med information eller om du behöver komplettera något.

  • Skapa ett grovmanus kopplat till bilderna

Nästa steg är att skapa en berättelse genom bilderna och ge utställningen en dramaturgi. Välj ut och ordna upp bilderna utifrån vad de ska berätta.

Tänk på vad vill du säga! 
1. Börja med en introduktion. 2. Fortsätt med en fördjupning/exempel. 3. Knyt ihop med ett avslut. 
Det underlättar om du identifierar en bild för varje ovanstående del först och bestämmer vad den ska säga. Då skapar du en grundmall för utställningen. Sedan kan du jobba vidare med manuset genom att lägga till fler bilder och texter till varje del.

  • Texter till bilderna

Utställningstexter till bilderna skapar ett sammanhang för hela utställningen och relevans för varje bild. Du kan skapa längre texter för varje ny del av utställningen (sections) samt kortare texter kopplad till varje bild (panels).

Tänk på att Google föreslår max 300 tecken för bildtexter (captions) för att grafiken inte ska påverkas. Så använd heller fler bilder med korta texter kopplade till varje bild, än ett långt textstycke till några enstaka bilder.

Utställningen måste skrivas på engelska när den skapas för godkännas för publicering. När utställningen är godkänd kan du lägga till översättningar på de övriga språk du vill använda och uppdatera den.


Tips och trix gällande de olika funktionerna i Googles utställningsverktyg:

  • Section vs panel
    En Section fungerar som ett nytt kapitel i en bok eller ett nytt rum i en utställning.

En panel skapar innehåll i varje section.
Det kan vara allt från bilder och fördjupningar till en google maps länk eller video.
Du kan alltså skapa och koppla ihop olika sorters panels (se nedan) och ge en sammanhängande berättelse av dem med en section i början där en förklarande inledning ges.

Tips: Har du få bilder och mycket text kan du skapa en utställning med bara sections. De tillåter längre texter kopplade till en ensam bild.

  • Vertical vs horizontal utställningslayout
    När du börjar skapa din utställning behöver du först välja mellan att ha en vertikal eller horisontell layout på hela utställningen.

Vertikal: Fungerar bäst för de som tittar på utställningen via mobilen. Allt läggs i en rak linje som besökaren scrollar upp och ned för. Kräver inte lika hög kvalité på bilderna.

Horisontell: Fungerar bäst för de som använder en dator eller surfplatta. Allt visas i en vågrät linje och denna layout gör det möjligt att använda fler interaktiva verktyg; som att zooma in, koppla bilder till platser och kartor mm. Kräver högre upplösning på bilderna.

Tips: Tänk på din användare när du väljer layout. Använder de främst mobilen för att titta lite snabbt eller vill de ha möjlighet att interagera med utställningen mer med en dator eller surfplatta?

Nedanför får du exempel på olika panels som kan användas för att inkorporera ljud eller video istället för text och hur du kan använda högupplösta bilder och google maps i utställningen. Tittar du på exempelutställningen Seeking Company kan du se hur google maps street view och immersive panels med pre-set zoom används.

  • Simple vs immersive panel
    En simple panel är mer förlåtande, den fungerar även med lite mer lågupplösta bilder och anpassar sig till olika bildformat. Den är användbar om du vill visa flera bilder i ett svep eller vill beskriva något med lite mer text eller med ett ljudklipp (audio caption).

    En immersive panel kräver bättre bildkvalité, eftersom den fyller hela bildrutan och tillåter mer djupgående in-zoomning. Passar om du vill fokusera på detaljerna i ett konstverk eller i en bild.

    Tips: Simple funkar bra när du vill visa en bred berättelse med många olika exempel och immersive när du vill fokusera på djupet på de enskilda detaljerna.
  • Pre-set zoom och Guided zoom
    Med pre-set zoom kan du ha ett förinställt fokus på en bild utan att behöva beskära den. I en simple panel ser du hela bilden och valda fokusområde i en ruta nedanför din bil. I en immersive panel kan du klicka och dra runt blicken i målningen.

    Guided zoom kan användas med immersive panels och en högupplöst bild med många detaljer som du vill belysa.

    Tips: Pre-set zoom funkar bra för section panels, när du vill introducera ett nytt ämne eller perspektiv med en bild som visar vad fokus kommer ligga på. Guided zoom funkar som en lite virtuell visning av en bild eller ett konstverk.
  • Video/audio caption
    Captions är vanligtvis inforutor för text. Med du kan välja att använda ett kort filmklipp eller ljudfil istället för text. Video captions måste vara uppladdade på Youtube först. Detsamma gäller video panels, ifall du vill ha en film istället för en bild som panel.

    Tips: Video och audio captions kan levnadsgöra en bild genom att visa denna i en verklig kontext eller med bakgrundsljud. Men de kan även användas om du vill ha med en expertröst eller ett intervjuklipp till bilden.
  • Geotags/google maps street view
    Du kan länka en bild till en verklig plats i google maps genom en geotag. Du kan även välja att använda google maps street view direkt i en panel eller section istället för en bild.

    Tips: Geotags lämpar sig för att koppla en bild, konstverk eller händelse till en verklig plats på kartan. Street view, precis som med pre-set zoom i immersive panels, är mer dynamisk och tillåter dig att titta runt och undersöka vald plats, utifrån hur den ser ut idag.

Efterarbete:

  1. Se över utställningen i preview så allt fungerar. Du kan även be kollegor eller kontoadministratören (om du skapar en utställning åt någon annans konto, som t ex The Unstraight museum) att se över och kommentera innan publicering.

  2. Se över att metadatan förts in korrekt i ett Google Sheets genom att följa anvisningarna.

  3. Välj hur utställningen ska publiceras och informera Google-koordinatorn för godkännande och publicering. OBS! Det kan ta någon vecka innan Google-koordinatorn hunnit se och godkänna utställningen.

Tips: En Embedded utställning kan publiceras och användas direkt på din egen hemsida även om Google inte än publicerat den på Google arts and culture sidan.

Dela och sprid!


Lathunden är publicerad i open access-format med Creative Commons licens CC By och skapades först under 2018 av Azmara Nigusse, som ett underlag för The Unstraight Museums personal.